Een klacht indienen
Wie kan een klacht indienen?
Iedere belanghebbende kan een klacht indienen bij SKJ. Een ‘belanghebbende’ is een persoon of organisatie die betrokken is (geweest) bij het (beroepsmatig) handelen van de betreffende jeugdprofessional en die een belang heeft bij een tuchtrechtelijke toetsing van dat handelen. Indien getwijfeld wordt over of de klager een belanghebbende is, bepaalt uiteindelijk het College van Toezicht dan wel het College van Beroep of daadwerkelijk sprake is van een belanghebbende. Voorbeelden van ‘belanghebbenden’ kunnen zijn:
– Ouder(s), de jeugdige, familieleden van een jeugdige, een andere jeugdprofessional, de organisatie waar de jeugdprofessional werkzaam is/was.
Daarnaast kan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) een klacht indienen over het handelen een jeugdprofessional.
Tegen wie kan een klacht worden ingediend?
Je kunt bij SKJ alleen een klacht indienen tegen een jeugdprofessional die, ten tijde van het handelen waarover wordt geklaagd, geregistreerd staat in het register van SKJ. Dit kun je opzoeken in het openbare register van SKJ. Indien je niet zeker bent of je de juiste jeugdprofessional hebt gevonden, kun je het registratienummer aan de jeugdprofessional zelf vragen. De jeugdprofessional dient over zijn/haar registratie(nummer) transparant te zijn.
Je kunt een klacht indienen via het digitale klachtenformulier. Het is belangrijk dat in ieder geval de voor- en achternaam van de jeugdprofessional wordt ingevuld en de organisatie/instelling waar de jeugdprofessional werkzaam was ten tijde van het handelen waarover wordt geklaagd. Het is geen verplichting om het registratienummer van de jeugdprofessional in te vullen. Nadat SKJ het klachtenformulier heeft ontvangen, wordt uitgezocht of de jeugdprofessional ten tijde van het handelen in het register stond ingeschreven in het register van SKJ. Wanneer de jeugdprofessional niet geregistreerd staat, wordt de klager daarover bericht.
Waarover kun je een klacht indienen?
Een klacht bij SKJ moet gaan over het individuele handelen of nalaten van de jeugdprofessional. Daarnaast dient de klacht betrekking te hebben op het (beroepsmatig) handelen van de jeugdprofessional. Het is belangrijk dat je in je klacht goed uitlegt en onderbouwt waarom je vindt dat de jeugdprofessional de algemene tuchtnorm heeft geschonden. Een voorbeeld van een klacht kan bijvoorbeeld zijn dat je vindt dat je privacy onterecht geschonden is, of dat je niet geïnformeerd bent over een belangrijk besluit wat te maken heeft met jouw kind(eren). De vereisten voor een klacht vindt je hier. Je kunt een klacht tot drie jaar na het handelen of nalaten van de jeugdprofessional nog indienen. Dit wordt ook wel de vervaltermijn genoemd.