Commissie van consultatie

Doel van de procedure

In de procedure bij de commissie van consultatie staat niet de vraag centraal of er goed of fout/verwijtbaar is gehandeld, maar of en zo ja, wat er van de klacht kan worden geleerd. De commissie kijkt dus niet zozeer terug, maar vooral vooruit: welke aanknopingspunten biedt de klacht om het professionele handelen in de toekomst te verbeteren? De commissie onderzoekt dit door afzonderlijk met de klager en de jeugdprofessional in gesprek te gaan over de klacht om van beide partijen te horen wat hun visie op de klacht is.

Visiegesprekken

Wanneer het voorportaalcollege de klacht heeft doorverwezen naar de commissie van consultatie, wordt met grote zorgvuldigheid een geschikte commissie van consultatie samengesteld om de klacht te behandelen. Nadat de commissie is samengesteld, wordt er contact opgenomen met de partijen om een digitaal visiegesprek te plannen.

De visiegesprekken worden afzonderlijk met de partijen gevoerd. Tijdens deze gesprekken wordt onder andere gevraagd naar de verwachtingen van de partijen en krijgen zij de gelegenheid om hun visie te geven op wat er volgens hen is gebeurd.

Na de visiegesprekken zullen de commissieleden samen met het klankbordlid overleggen en beslissen of zij aanleiding zien voor een vervolggesprek met de jeugdprofessional. In sommige gevallen wordt er geen vervolggesprek gevoerd en zal de commissie van consultatie na het overleg direct overgaan tot het opstellen van een advies voor het voorportaalcollege.

Vervolggesprek

Als de commissie van consultatie aandachtspunten of leerpunten identificeert tijdens het visiegesprek, of als bepaalde onderwerpen niet uitgebreid genoeg zijn besproken, zal zij de jeugdprofessional uitnodigen voor een vervolggesprek.

Na het vervolggesprek komt de commissie opnieuw samen met het klankbordlid voor een tweede overleg. Tijdens dit overleg beslist de commissie van consultatie welk advies zij geeft aan het voorportaalcollege.

Advies aan het voorportaalcollege

De commissie van consultatie legt in haar advies aan het voorportaalcollege uit of, en zo ja waarom, zij van mening is dat de klacht als afgehandeld kan worden beschouwd. Het advies, dat zowel de jeugdprofessional als de klager ontvangt, schetst op hoofdlijnen het verloop van de behandeling en het leerproces van de jeugdprofessional, zoals besproken in de gesprekken met de commissie. Hierbij ligt de nadruk op de bevindingen, de eventuele leeropbrengst en de conclusie of de jeugdprofessional heeft geleerd of kan leren van de klacht. Waar mogelijk wordt de leeropbrengst zo concreet mogelijk geformuleerd, zodat niet alleen de betrokkenen maar ook de beroepsgroep hiervan kan profiteren. Het advies draait om de centrale vragen: ‘Is er geleerd van de klacht?’ en ‘Kan de klacht als voldoende behandeld worden beschouwd?’

Beslissing van het voorportaalcollege

Het uitgangspunt is dat het voorportaalcollege het advies van de commissie van consultatie opvolgt. De volgende beslissingen zijn mogelijk:

  1. Als de commissie van consultatie vindt dat de klacht is afgehandeld, dan beëindigt het voorportaalcollege de klachtprocedure;
  2. Als de commissie van consultatie vindt dat de klacht nog niet is afgehandeld, dan beslist het voorportaalcollege of de klacht op een andere manier moet worden behandeld.