Commissie van consultatie

Visiegesprekken

Wanneer het voorportaalcollege de klacht heeft doorverwezen naar de commissie van consultatie, wordt met grote zorgvuldigheid een geschikte commissie van consultatie samengesteld om de klacht te behandelen. Nadat de commissie is samengesteld, wordt er contact opgenomen met de partijen om een digitaal visiegesprek te plannen.

De visiegesprekken worden afzonderlijk met de partijen gevoerd. Tijdens deze gesprekken wordt onder andere gevraagd naar de verwachtingen van de partijen en krijgen zij de gelegenheid om hun visie te geven op wat er volgens hen is gebeurd.

Na de visiegesprekken zullen de commissieleden samen met het klankbordlid overleggen en beslissen of zij aanleiding zien voor een vervolggesprek met de jeugdprofessional. In sommige gevallen wordt er geen vervolggesprek gevoerd en zal de commissie van consultatie na het overleg direct overgaan tot het opstellen van een advies voor het voorportaalcollege.

Vervolggesprek

Als de commissie van consultatie aandachtspunten of leerpunten identificeert tijdens het visiegesprek, of als bepaalde onderwerpen niet uitgebreid genoeg zijn besproken, zal zij de jeugdprofessional uitnodigen voor een vervolggesprek.

Na het vervolggesprek komt de commissie opnieuw samen met het klankbordlid voor een tweede overleg. Tijdens dit overleg beslist de commissie van consultatie welk advies zij geeft aan het voorportaalcollege.

Advies aan het voorportaalcollege

De commissie van consultatie legt in haar advies aan het voorportaalcollege uit of, en zo ja waarom, zij van mening is dat de klacht als afgehandeld kan worden beschouwd. In het advies wordt op hoofdlijnen informatie gegeven over de gesprekken, waarbij de nadruk ligt op de bevindingen van de commissie en de eventuele leeropbrengst die voor de jeugdprofessional is behaald.

Beslissing van het voorportaalcollege

Het uitgangspunt is dat het voorportaalcollege het advies van de commissie van consultatie opvolgt. De volgende beslissingen zijn mogelijk:

  1. Als de commissie van consultatie vindt dat de klacht is afgehandeld, dan beëindigt het voorportaalcollege de klachtprocedure;
  2. Als de commissie van consultatie vindt dat de klacht nog niet is afgehandeld, dan beslist het voorportaalcollege of de klacht op een andere manier moet worden behandeld.