Commissie van consultatie

Visiegesprekken

Wanneer het voorportaalcollege de klacht heeft doorverwezen naar de commissie van consultatie, dan neemt de commissie van consultatie contact op met partijen voor het plannen van een digitaal visiegesprek. De visiegesprekken worden met partijen afzonderlijk gevoerd. De commissie van consultatie spreekt eerst met de klager en daarna met de jeugdprofessional. In de visiegesprekken vraagt de commissie van consultatie onder andere naar de verwachtingen van partijen en geeft zij partijen de mogelijkheid om hun visie te geven op wat er volgens hen is gebeurd. Na afloop van de visiegesprekken beoordeelt de commissie van consultatie of er geleerd kan worden van de klacht. Is het antwoord daarop:

  1. Ja, dan volgt een inzichtgesprek met de jeugdprofessional
  2. Nee, dan laat de commissie van consultatie dit weten aan partijen en stelt zij een advies op voor het voorportaalcollege
Inzichtgesprek

Als de commissie van consultatie vindt dat van de klacht geleerd kan worden, dan gaat zij daarover in gesprek met de jeugdprofessional. Dit heet een inzichtgesprek.
De klager wordt op de hoogte gesteld van de uitkomst van het inzichtgesprek.


Advies aan het voorportaalcollege

Na de gesprekken laat de commissie van consultatie aan het voorportaalcollege weten of de klacht volgens haar is afgehandeld. Dit doet zij in de vorm van een advies. In het advies staat hoe de commissie van consultatie de klacht behandeld heeft. Ook staat hierin of en zo ja, hoe de jeugdprofessional heeft geleerd van de klacht.


Beslissing van het voorportaalcollege

Het uitgangspunt is dat het voorportaalcollege het advies van de commissie van consultatie opvolgt. De volgende beslissingen zijn mogelijk:

  1. Als de commissie van consultatie vindt dat de klacht is afgehandeld, dan beëindigt het voorportaalcollege de klachtprocedure;
  2. Als de commissie van consultatie vindt dat de klacht nog niet is afgehandeld, dan beslist het voorportaalcollege of de klacht op een andere manier moet worden behandeld.