De klacht komt binnen
Op het moment dat de klacht binnenkomt bij SKJ, ontvangt de klager een automatische ontvangstbevestiging. De jeugdprofessional wordt zo spoedig mogelijk per e-mail op de hoogte gebracht van de klacht en de verdere procedure. Ook de klager ontvangt op dat moment een e-mail met aanvullende informatie over de procedure.
Let op: afhankelijk van de instellingen kan het voorkomen dat deze e-mailberichten in de spamfolder terechtkomen.
Het College van Toezicht streeft ernaar partijen binnen zes weken (na het versturen van de ontvangstbevestiging aan partijen) te informeren over de voortgang van de procedure. Als de klacht aan de vereisten van het Tuchtreglement voldoet, wordt de klacht besproken tijdens het voorportaal.
Aanpassen klacht
Het College van Toezicht beoordeelt of de klacht aan de vereisten van het Tuchtreglement voldoet. Indien de klacht niet aan de vereisten van het Tuchtreglement voldoet, kan de klager éénmalig in de gelegenheid worden gesteld de klacht aan te passen. De termijn voor het aanpassen van de klacht is twee weken. Klager ontvangt een e-mail met een uitleg wat aangepast dient te worden. In het kader van transparantie ontvangt de jeugdprofessional van dit bericht een afschrift. Nadat het College van Toezicht de aangepaste klacht heeft ontvangen, krijgen partijen hierover bericht. Vervolgens wordt de aangepast klacht besproken tijdens het voorportaal.